2009. június 15., hétfő

4. újjáépítési nap

Megérkezett a várva-várt Mocal olajhűtő adapter, nem is vártunk sokat, újra a garázsba siettünk. A ragasztó megkötött, leszedtük hát a húzózárakat és hátralépve az MNR új kopoltyúiban gyönyörködhettünk (a műszerfal elem nincs a helyére rögzítve még, ezért a csúnya illesztési hézag...)
Az olajhűtő adapter a képen látható, két kimenete mellett a harmadik kitüremkedése egy beépített termosztát. Amíg a motorolaj hőmérséklete el nem éri a 80 fokot, nem engedi az olajat a hűtőkörbe, nehogy túlhűtse az olajat és hideg, nem megfelelően kenő olaj keringjen a motorban. Az adapter mellett egy figyelmeztető lámpát vezérlő (120 foknál riaszt) olajhűtő jeladót és egy figyelmeztető lámpát vezérlő (1,2 bar-nál riaszt) olajnyomás jeladót is vettünk.
Beszereztünk egy pici, de hangos figyelmeztető jeladót is, ez a lámpákkal együtt fog jelezni, valamelyiket csak észrevesszük majd ha gond van...
Az olajhűtő adaptert a besült motorra próbáltuk fel. Az adaptert elvileg a blokk és az olajszűrő közé lehetne felszerelni, de az R1 blokkon annyira kevés a hely, hogy az olajszűrő is éppen odafér, nála nagyobb átmérőjű szerelvényt nem lehet oda betenni. Ezért az olajszűrőt a helyén hagytuk, tőle balra található a motor eredeti olajhűtője, amelyet a hűtőrendszer vize hűt. Mivel a víz üzemi hőmérséklete kb. 100 fok, az olaj 10.000-es fordulat fölött bizony simán felmehet 120 fok fölé is, ezért kell a külön olajhűtő. Nos, az eredeti olajhűtőt leszerelve kiderült, hogy a rögzítése az olajszűrőjéhez hasonló, azonos menettel rögzíthető, viszont az átmérője nagyobb, mint az olajszűrőjé, nekünk pont megfelel. Felszereléséhez egy 20-as, belül lyukas csavart kellett szereznünk, ami végül a besült motor olajszűrőjének rögzítő csavarja lett. Viszont a közepén lévő csavarfej miatt nem tudtuk betekerni a helyére megfelelőképpen. Az esztergályos 1000 Ft-ot kért volna a csavarfej eltüntetéséért, mivel ezt sokalltuk egy ilyen feladatért, ezért egy állványos fúróba fogtuk a csavart, lassú fordulaton forgattuk, miközben egy állványra támasztott sarokcsiszolóval szépen, körkörösen tudtuk eltüntetni a csavarfejet a menetek megsértése nélkül. Ezután simán felment a helyére az olajhűtő adapter (a képen nem helyesen áll, a cső kimenetek persze nem lefelé fognak állni... és, mint mondtam, ez a besült motor... a kép bal felső sarkában éktelenkedik a hajtókar ütötte lyuk...)Egy gondunk van az adapterrel még, hogy a két kimeneti nyílásának menetei angol szabványosak (1/2" BSPM), de a mi olajrendszerünk DASH-10-es méretű lesz. Hogy mindent egyféle szabvánnyal tudjunk használni, visszavittük hát az adapter a Speedy Racing-hez, akik nagyon rendesen megrendelték a DASH-10-es csatlakozójú újat, mellé megrendeltük az olaj adaptert felülről lezáró kupakot (mivel nem olajszűrőt teszünk a másik oldalára), a csöveket, fittingeket, és a 235 mm széles, 16 cellás Mocal olajhűtőt. Addig ezeket ugyanis nem mertük megrendelni, míg nem voltunk benne biztosak, hogy sikerül az adapternek megfelelő helyet találni a blokkon. A Speedy-ben azt mondták, vigyük az adaptert, ha nem jó, visszaveszik. Nagyon meg vagyunk velük elégedve.
A következő feladatunk az olajkarter megfúrása volt, ide fért csak be a hosszú, 14-es menetű olajhőfok jeladónk. Ehhez vettünk 14-es menetfúrót, de azt állványos gépben kellett volna használni, hogy a megfelelő előtolással tudjuk a vékony alumíniumba metszeni a menetet, ehelyett egy célszerszámot készített apu: egy 14-es anyát hegesztett egy nagy alátétre, ebbe tekertük a menetfúrót, az anya menetemelkedése adta a fúrt menet emelkedését.
A célszerszám alátétjét két pillanatszorítóval fogtuk a karterhez, majd villáskulccsal belemetszettük a menetet.
Íme a kész lyuk a kis menettel.
Itt pedig a beszerelt jeladó. Hogy a vékonyka alumíniumból biztosan ne szakadjon ki a jeladó, belülre vékony kontraanyát tettünk, az olajszivárgás elkerülésére pedig vékony réz alátétet (a képen még csak a próba felszerelés látható).

Az olajnyomásmérő jeleadóját a blokkon található ledugózott szervízfuratok egyikének kupakjába fúrtuk bele. A jeladó érzékeny szerkezet, több helyen olvastuk, hogy a rezgéseket nem jól viseli, ezért gumiba ágyazott bilinccsel rögzítettük a vázhoz, és egy 20 cm-es réz fékcső darabbal kötöttük a jeladót a blokkhoz.

Hétvégén, míg én Szentendrén laminált padlóval burkoltam apósommal a nyaralót, apu kicserélte az új motor eredeti karterét a jeladóval ellátott régi karterre, beszerelte az előbb említett olajnyomás mérő jeladót, bekötötte a két jeladóhoz tartozó elektromos vezetékeket és felszerelte a figyelmeztető hangjelzést.

Erre válaszul én pedig ma este visszaszereltem a kimosott, kitisztított airbox-ot és légszűrőt, és lefestettem feketére a kopoltyúk mögött enyhén kilátszó ragasztót, hogy a lyukakon betekintve ne a fehér szín domináljon...

Néhány apró bekötésen, ellenőrzéseken, egy elektromos apróság javításán és az ülések rögzítésének módosításán kívül már tényleg csak az olajhűtő beszerelése, a folyadékok betöltése és a próbaindítás van hátra... a Speedy 2 hétre vállalta a szállítást. Ebből lassan már eltelt egy hét... türelem, türelem...

Nincsenek megjegyzések: