2010. február 3., szerda

Hó, hó... mindenütt hó...

Leszögezem, hogy szeretem a havat. Télen essen a hó, legyen hideg, ez a természet rendje. De hogy ilyen hosszú legyen a tél... Naponta elmegyek az MNR mellett a garázsban, érzelmesen végigsimítom a már enyhén poros műanyagját, sóhajtok egyet és néha bizony bele is ülök... mikor jön már a tavasz?
Közben azért lassacskán haladunk a téli fejlesztésekkel, bár alig van némi időnk az autóra.
A Flatshifter váltórendszer beszerelésével kezdtük. Az MNR vázon a váltóbowdent egy "L" alakú fül tartotta irányba a váltóhoz.

De a Flatshifter érzékelő rúdja ide nem fért be úgy, hogy a bowden szemből még rá tudjon fordulni, ezért egy 90 fokos csapágyazott himbát kellett szerkesztenünk a régi tartó végére, hogy a derékszögben érkező bowden mozgását irányba tudjuk állítani. Apu talált otthon egy vegyész műszerből megmaradt alkatrészt... hogy-hogy nem, mikor ránézett, arra gondolt, ebből pont jó himba lenne...

A szerkezet forgó része egy csapágyazott alumínium tányér:

Rövid flexelés, köszörülés és csiszolgatás után már kész is volt a himba és a tartója:


A vázon lévő "L" alakú bowdentartó függőleges szárát levágtuk, helyére szereltük egy ferdére csiszolt alumínium ékkel ideális szögben megdöntve a himbát.

Igen ám, de a bowdent így nem tartotta semmi, ehhez is kellett egy új alkatrész. Apu egy hajlított alumínium lemezt egy alumínium darabbal megmerevített, szegecselt, csiszolt és kész lett a tartó:

Ezt már csak a megfelelő helyre kellett szegecselnünk.

Míg apu a mechanikus dolgokkal foglalatoskodott, én szétbontottam az elektromos korbácsunkat (legalább negyedszerre az autó építése során...) és bekötöttem a Flatshifter elektronikát.

Tulajdonképpen nem tesz mást a szerkezet, mint, hogy amikor az érzékelő fel- vagy visszaváltást érzékel, megszakítja a gyújtást egy pillanatra, így terhelés nélkül lehet kuplung nélkül váltani a sebességváltóval. Ehhez jön még az automatikus gázfröccs visszaváltásnál, amit pedig a szívótorkokban uralkodó vákuum nagysága határoz meg. Egy gumicsövön keresztül érzékelő figyeli a torkokban a vákuumot, majd felerősíti azt, és egy másik gumicsövön megszívja a gázbowdenhez kapcsolt membrános pumpát, ami egy kis tű segítségével tol egyet a gázbowden végén lévő csigán, ezzel gázfröccsöt adva a motornak. Egyszerű és bombabiztos, ha be van állítva. Zseniális...

Igen ám, de a gázbowden végén a csigába kellett egy ütközőt farigcsálnunk, ami egy 1-2 mm vastag, 1 cm hosszú és fél cm széles kis fémdarabka, 4-es menettel, megfelelően rögzítve a csigában, ezt nyomja meg a kis tű a Flatshifter pumpából... na, ezzel is eljátszottunk egy darabig...


Eddig jutottunk a Flatshifterrel, még nem tudtuk kipróbálni, pedig már nagyon érdekel, hogyan működik...
Közben a Healtech GiPro X-type fokozatkijelzőnket is beszereltük. A szerkezet 2x3 cm, de mivel motorokhoz tervezték, nem gondoltak a szép műszerfalba süllyeszthető rögzítés megoldására. Ezért a létező legfinomabb tűreszelőkkel egy órán keresztül reszeltük a műanyagot, míg a lyuk pontosan a megfelelő méretű nem lett a kijelzőhöz, majd a kijelzőre egy gallért ragasztottunk, és amikor az megkötött egy pár nap múlva, akkor alulról beragasztottam gallérostul a lyukba. A végeredménnyel egészen elégedettek vagyunk...

Végül még felszereltük a túl magas olajhőmérsékletre vagy túl alacsony olajnyomásra figyelmeztető hangos szirénánkat is a műszerfal alatti alumínium polcra (az előző sziréna sem elég hangos, sem elég tartós nem volt... vékonyka drótjai hamar megadták magukat a rezgéstől)

Talán a hétvégén megint az autó közelébe kerülünk, jó lenne befejezni a Flatshifter-t és bekötni a fokozatkijelző elektronikáját is.
Ja, és ki kellene szerelnünk a Quaife hátramenetet, mert az MNR-rel egyeztettünk és veszünk tőlük egy saját fejlesztésű MNR hátramenetet. Miért? Mert a Quaife nagyon zajos, nagyon durván forog, rángat, recseg, kattog, kiköpi az olajat magából, nem méltó a kocsihoz... Az MNR verzió pedig csendes, előremenetben nem forognak a fogaskerekei, ezért nem ráz, nem kattog és 5 lóerővel kevesebbet szív le a motor teljesítményéből, ráadásul minden mérete, a csavarok helyei is a Quaife-ről lettek másolva, ezért csereszabatos... már meg is rendeltük...
De amíg megérkezik, addig marad a Flatshifter és egyebek befejezése. De miket is beszélek... akarom mondani, marad a hólapátolás...

Nincsenek megjegyzések: